Drama drama

Idag så delades det ut en text om en tjej i vår skola som varit beroende av olika droger sen hon var 13 och nu har hon blivit avstängd trots att hon verkligen vill bli ren och få sin utbildning, hon har även gått med på att ta kissprov och det visade negativt. 
Texten var ganska vinklad och hon beskyllde rektorn ganska mycket och det känns som att man kanske inte fick veta hela historien typ att hon kanske hade några villkor för att få fortsätta sin utbildning men som hon inte höll.  Men det är inte det jag vill ta upp. I texten som inte var skriven av henne utan en kompis så beskyllde hon ju rektorn och sa även att vår skola var väldigt grupperad och hon nämde några rastafaris som borde se sig i spegeln och inse att dom är vita.. Det förstörde textens budskap men jag håller med om att skolan är grupperad... 
 I alla fall så skrev hon även att hon nekades vara pinuppa jultomte i luciatåget fastän det fanns en "skrattretande lussebulle" och en "inpaketerad flicka". de som nekade henne var skolans feminister och jag tycker det var onödigt för hon kan väll få vara det om hon vill? jag tycker iofs inte att det var en så jätte bra idée och jag skulle själv aldrig vilja vara det men om hon vill det så kan hon väll få det!  Jag tycker man ska respektera ALLA. sen tycker jag det var så töntigt av lussebullarna (dom som var utklädda i en gigantsik dräkt ni vet?)  att ta så illa upp av hon beskrev dom som skrattretande för det är nått man får ränka med liksom att folk skrattar när man står fyra pers i en lussebulle. I alla fall så skrev dom ut ett blad där det stod "lussebullar mot droger" vilket jag tyckte var väldigt oschysst för det var ju ett personligt angrepp mot tjejen som varit beroende och det förtjänade hon inte när hon varit så modig och "vikt ut" sig själv på det sättet! orka få allt att handla om sig själv...
Vet inte varför jag skriver det här men jag ville lätta mitt hjärta och bekänna att det var jag som slängde lapparna från lussebullarna :D

Kommentarer
Postat av: Tove

Alltså jag fattade inte riktigt allt men jag tycker det var stört att hon blev avstängd fast hon var ren. Hon borde ju fått en chans till och blivit avstängd om det hände igen :/ Det där med skrattretande, alltså vad hade dom väntat sig då? Att alla typ skulle dyrka dom? ^^ äh jag vet inte riktigt, kan man läsa texten nånstans? Puss på dig

2006-12-18 @ 22:06:22
URL: http://tovsan.blogg.se
Postat av: Kakan

Lololol tyngre droger på 13års ålder?, Låter som om någon har umgåtts med fel sorts folk.
Ändå dom har fan inte rätt att stänga av en person från skolan så länge hon inte har skadat någon annan eller på något sätt grovt förorättat andra elever. Man ser ju verkligen hur speciellt rektorer och dess medarbetare saknar all form av civilkurage, Dom bryr sig bara om det yttre och skolans rykte över en individs hela framtid. Dom lägger större vikt vid oväsentliga situationer som lättare droger än vid alkohol eller fysiskt våld.
Jag blir bara så less på folk som jämför droger på samma sätt. Jag läste t.o.m. en artikel som påpekade att LSD var en "Dödsdrog" för ett par dagar sen, Jag tror inte jag har skrattat så mycket på väldigt länge. i.a.f nu kom jag väldigt Ot x).

"Jag tycker att man ska respektera ALLA" Det är egentligen en jävligt stark grej att kräva men omöjligt i praktiken, Då måste vi få bort alla fördomar i vårat samhälle, Det är ju i princip omöjligt, Jag menar har inte du kategorerat in folk i grupper i dina tankar innan du ens har lärt känna dom?. Tror du inte Samuel kategorera in mig som den typiska "Liberalisten" när jag sa att jag var liberal?, Att jag stog för det mesta han var emot och tvärtom? (Om han nu är nationalist som jag antar att han är).
"lussebullar mot droger" - Du kan inte ana hur seriöst förbannad jag blev på dom där tjejerna när jag läste det där, Tjejen med drogproblemet har troligtvis ett liv som inte fungerar perfekt precis
och hennes situation är troligtvis redan så låg den kan bli(Kan inte vara säker och jag vet inte ens vilken "dödsdrog" det handlar om) Och så kommer det 4 personer som verkligen inte tänker igenom det hela och verkligen gestaltar den onda parten och personligt attackerar tjejen. Det var väldigt stark gjort av dig att ta lapparna från lussebullen, det bevisar precis att fördomar du har emot droger inte stoppar dig ifrån att visa civilkurage och vara den goda parten i civilkurage och hjälpa tjejen, Enligt mig är det den respekten som behövs och som du visade I.m.o. Det är ju precis som en Nazist som inte dömer en Jude innan han lärt känna honom och det som behövs för att respekt för alla och ett samhälle ska fungera.
Själv hade jag också gått emot lussebullen mest för att försvara mina åsikter som dom så tydligt bryter. På mer sätt än det jag har orakt skriva ner här :p.

Okej jag vet inte varför jag pallade skriva det här men jag var uttråkad och kunde inte sova x)

Cheers! /Kakan

2006-12-19 @ 01:24:53
Postat av: Louie

fetaste kommentarern jag nånsin fått! Tack så mycket kakan! :D Jo och jag tror du hade lite rätt i det där du sa om att "jag tycker att man ska respektera Alla" saken men jag tycker det fast du har nog rätt i att det är i princip en omöjlighet.. sen skäms jag lite för att jag säger att man inte ska förstora upp saker och sen skriver det här men men vafan orka leva som man lär... puss puss

2006-12-19 @ 08:04:51
URL: http://monstre.blogg.se
Postat av: Angelika

Det har ju inte att göra med att man vill kränka den tjejen som missbrukade, utan det handlade om att man ville säga emot sig texten som kränkte andra människor. Det var ju inte bara luciatåget som de kränkte, utan det var ju alla andra grupperingar på vår skola. Men det är väl klart att det blir grupperingar eftersom att alla intresserar sig av olika saker.

Dessutom så vet man inte hela berättelsen bakom det här. Med tanke på allt det vi har läst i historian om källkritik, borde man inse att denna text är VÄLDIGT vinklad.

Jag tyckte att lussebullarna gjorde rätt i det. Visst var det kul att man klädde ut sig till en lussebulle, men att säga att det var "skrattretande" är att använda sig av helt fel uttryck. Det uppfattas som kränkande.

(ett litet tillägg om pinuppatomten också; Puma ville inte ens vara med i luciatåget. Hon ville bara göra sin sologrej, och det vet jag eftersom att jag själv var där när hon sa det. Och dessutom vill jag inte på något sätt säga att den här texten var ett dåligt initiativ, utan den var bara skriven på ett helt fel sätt.)

2006-12-19 @ 08:33:20
URL: http://dinmama.blogg.se
Postat av: Anna

Jag tycker att texten var vinklad, och tror nog att det finns omständigheter vi inte vet något om... så egentligen vet vi ju ingenting om på vilka vilkor rektorn avstängde henne. Det är modigt att skriva en sådan text om sig själv, men för mig förlorade texten all cred när de som skrivit den började klanka ner på andra. Vad jag förstod så var ju texten ämnad till att väcka sympati för hennes situation och uppmärksamma det orättvisa i att hon blivit avstängd. Men ingen sympati eller ilska över detta väcks ju om man samtidigt klankar ner på de man vill ha stöd från (eleverna?) eller?? Nej uscha, jag tog illa vid mig. Men tycker också att man får ta det med en nypa salt, personerna som skrev var väl arga och frustrerade och menade nog inget illa. Även om jag tycker frasen "inpaketerad flicka" kan låta lite illa...svär på att om det vore en pojke så hade nog han fått bli kallad julklapp, eller liknande:P Men verkligen illa att förstora upp saken så av lussekatterna.

Men jag tycker också att det var väldigt otaktiskt av de som skrev att klanka ner på andra, eftersom det inte precis får folk att känna med dem...

2006-12-19 @ 12:40:53
Postat av: anna junebro

lussebullar äger din mamma

2006-12-19 @ 17:09:05
Postat av: Kakan

Dom 2 senaste personerna som har kommenterat har rätt i en sak, Jag vet inte om omständigheterna men det rättfärdigar inte hur "Lussebullen" hanterade det, Och jag kan inte se hur drogerna egentligen skulle ha en väsentlig roll i det hela förutom att försöka förnedra flickan och det är vad jag mest stör mig på. Jag har inte läst någon av texterna som hör till det här men utifrån det jag vet/läst så tycker jag att situationen blev felhanterad. att skriva "lussebullar mot droger" säger ju allt, Det handlade om personligt hat och inte det själva som helhet.

2006-12-19 @ 17:13:48
Postat av: Linnea

Hmm...ursäkta men Kakelikakan här har nog fått det hela om bakfoten...

2006-12-19 @ 18:35:08
URL: http://artbox.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vi ville ju verkligen förnedra henne inför hela skolan och tracka ner på henne eftersom hon haft drogproblem..så är det ju verkligen mmmhm! eeh

2006-12-19 @ 18:35:58
URL: http://artbox.blogg.se/
Postat av: Frida

Nu känner jag att jag blir upprörd, eftersom det ur mitt perspektiv uppfattas lite väl naivt att diskutera en sådan här sak över en blogg.

Har man synpunkter, då är man välkommen att konfrontera problemet i det verkliga livet!

2006-12-19 @ 19:04:23
Postat av: sarah och kitten

Det känns bra att vi har andra som kan tala för oss, jag menar det var ju verkligen av rent hat mot den stackars flickan vi skrev "lussebullar mot droger". Förresten, vad ger dem rätt i att tracka ner på rektorn och kalla honom för svikare och en hel del olika saker - han om någon har ställt upp för henne! I den s.k. "artikeln" har man inte gått och frågat Lars om hans sida av historien innan den publicerades och hoppsan, där blev den plötsligt otroligt vinklad.

Klankar man ner på Lars och dessutom en del av "grupperna" i skolan får man förvänta sig skit tillbaka, man kan inte tro att alla kommer att sitta där och bara ta all bullshit. Puma var med på artikeln och därmed får hon vara med och ta de konsekvenser som medföljer. Jag säger inte att det skulle vara rätt att skriva lappar för att hänga ut personer. Men i det här fallet tror jag att alla som läste lapparna förstod att det var riktat mot artikeln och inte mot Puma som person.

Enligt dig tar vi allting personligt, men du kanske inte förstod att det var ett ironiskt svar på en fånig artikel. Tanken att uppmärksamma något orättvist är väl bra. Men man måste vara objektiv och fråga personerna som nämns i artikeln om deras synvinkel. Snacka om backstabbing Lars! Han gör ju allt för elevernas bästa, men vad vet vi.. kanske har han sparkat ut henne for no reason. Men vi vet ju inte heller om hon har skött sig eller inte!

På tal om pinuppa-tomtar så sa Puma aldrig att hon ville vara det. Skulle hon däremot ha velat det är jag säker på att alla hade accepterat det. Jag menar, vi hade ju trots allt en "skrattretande" lussebulle, och vadå.. det är väl bara ett kul initiativ från eleverna att klä sig lättklätt. Man kan ju alltid hålla tummarna för att luciatåget börjar strippa i sann "Rudbeck-anda". Nej hörrudu, någonstans måste man ju ändå sätta gränser!

Leva som man lär - snacka om dubbel moral!

2006-12-19 @ 19:16:34
URL: http://artbox.blogg.se
Postat av: Kakan

Är det inte lite taskigt att tracka någon från början för en sådan liten småsak? @Linnea

Och till Frida vem du än är, Så har jag väl min rätt att ge synpunkter på det hela, Ingen tvingade dig att läsa det. Lite svårt för mig som inte är inblandad att konfrontera någon ANNANS problem dock.

Snälla ni kommer inte ens med några bra argument till varför jag skulle ha fått det om bakfoten, du bara påpekar det utan att förklara dig @Linnea. Absolut vad jag blir smartare av det, försvara dig eller knip igen.

2006-12-19 @ 19:19:58
Postat av: Kakan

Bra svar Sarah, Ett mer konstruktivt förklarande av scenariot. Men som jag nämde i min andra post(för er som bara läser halva)Att jag inte visste om faktorerna av det hela och tänker såpass inte döma någon förutom att ge min åsikt.
Jag har inte läst artikeln eller ens varit på er skola någonsin så då är det ju en aning bättre om ni förklarar varför JAG har fått det om bakfoten istället för att bara påpeka det.
Jag vet inte vilka ni är och vill inte döma folk utan att känna dom så det är troligtvis därför min första post var menat mot Louise och vad hon hade skrivit och inte mot er personligen. Om ni känner för att försvara er så visst men det är oväsenligt för mig p.g.a. att jag ändå inte dömer er på något sätt även om min post påpekade det utifrån situationen.

2006-12-19 @ 19:34:37
Postat av: Frida

Kakan, det var inte dig jag kommenterade. Det är väl ändå inte din blogg.

Dessutom, när det nu inte är ditt problem (och du inte ens har läst "artikeln", dvs. inte hört historien ur någon annans perspektiv än Louises), varför ens orka välja parti?

2006-12-19 @ 19:48:24
Postat av: Klara

Asså orka ta det så allvarligt vilket fall ^o), det finns viktigare saker att slösa sin energi på, och som min älskling lärde mig "seriöst är värdelöst" =)(L)

2006-12-19 @ 20:17:48
URL: http://Urkbulle.blogg.se
Postat av: Linnea

klara (och the rest): Ja, okej - kanske onödigt att förstora upp det, men om någon trackar ner på en kanske man kan få säga något till sitt försvar. Och föresten har jag inget viktigare att slösa min valuable tid på, skolan är slut så vad ska man göra liksom? ^

2006-12-19 @ 20:54:33
URL: http://artbox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0